Jak moc škodlivý je vliv digitálních zařízení na naše děti?

V digitálním věku, ve kterém žijeme, se stále více rodičů ptá, jaký vliv mají mobily, tablety a počítače na naše nejmenší. Kolikrát si toho ani totiž nemusíme všimnout a náhle zjistíme, že dítě na těchto přístrojích tráví až moc velké množství času. Ale jak z tohoto začarovaného kruhu ven?

Výzkumy ukazují, že přílišná zabranost vůči obrazovkám může u dětí vést k problémům s pozorností, spánkem a dokonce i k sociálním a emocionálním problémům. Americká pediatrická akademie dokonce doporučuje, aby děti mladší dvou let neměly k obrazovkám žádný přístup, a ty starší by měly mít omezený čas strávený před obrazovkou na jednu až dvě hodiny denně.

dětiamobil

Důležité je stanovit pravidla

Ale jak toho dosáhnout v praxi? Odborníci radí stanovit jasná pravidla a rutiny. Například určit časy dne, kdy jsou digitální zařízení povolena, a časy, kdy jsou zakázána - například při jídle nebo před spaním. Důležité je také zajistit, aby děti měly dostatek alternativních aktivit, jako je čtení, hraní venku nebo kreativní hry, které podporují jejich rozvoj a zdraví.

Statistiky jsou nekompromisní 

Statistiky ukazují, že děti dnes tráví s digitálními zařízeními více času než kdy jindy. Výzkum provedený v USA zjistil, že děti ve věku od 8 do 12 let tráví s digitálními médii v průměru 4 až 6 hodin denně, a u teenagerů je to dokonce 9 hodin denně. To znamená, že většinu svého bdělého času stráví ponořeni do digitálního světa.

dětiamobil2

Klíčové je najít rovnováhu 

Ačkoliv digitální zařízení mohou nabídnout vzdělávací obsah a formy zábavy, je klíčové najít rovnováhu. Děti potřebují k zdravému vývoji interakci s reálným světem - hraní si s kamarády, běhání venku i objevování přírody. To vše pomáhá rozvíjet jejich sociální dovednosti, motoriku a zdravé návyky.

V neposlední řadě je důležité, aby rodiče sloužili jako vzor. Pokud děti vidí, že jejich rodiče tráví veškerý volný čas na telefonech nebo tabletech, budou to považovat za normální. Naopak, pokud rodina tráví čas společně bez obrazovek, děti se učí, že existují jiné, často mnohem lepší způsoby, jak trávit čas.

Digitální zařízení jsou sice součástí našich životů, ale je na nás, abychom našli zdravou rovnováhu jejich používání. Poskytněme našim dětem příležitost růst a učit se v prostředí, které je podporuje ve všech částech jejich vývoje. 

/* /*